آموزش 3
یکی از مهترین قسمت های میکس و تنظیم صدا، بحث اکولایزر می باشد.
اکولایزر در اجرای زنده (داخل هیات) و میکس (خروجی صوت ها) اهمیت بسیار بالایی دارد و بخش اعظم کار تنظیم صدا است.
به کمک اکولایزر می توانید دامنه های مشخصی از فرکانس های تولید شده و ریکورد شده را نسبت به بقیه دامنه های فرکانسیِ همان صدا، تقویت یا تضعیف نمایید.
کاربرد حرفه این افکت در میکس نیاز به دانش به خصوص ، گوش قوی و تجربه فراوان دارد.
درسته که بحث اکولایزر به سلیقه افراد بسیار وابسته است اما شناخت کلی آن، استفاده و تنظیم آن دارای پارامتر های مشخصی است که نیازمند به تجربه فراوان است.
با توجه به توضیحات مفصل در مطالب قبلی دیگر لازم به ذکر نیست که محدوده فرکانسی قابل شنیدن برای گوش انسان در بازه ی 20 هرتز تا 20 کیلو (20000) هرتز می باشد.
تقسیم بندی محدوده های فرکانسی
\ Sub Bass
Low { بم
/ Bass
\ Low MID
MID { میانی
/ HI MID
Hi & Treble } Hi زیر
▫️ بم/Sub Bass/Low :: پایین ترین محدوده فرکانسی که در بازه حدودا از 20 Hz تا 60 Hz می باشد. در حقیقت بیشتر توسط بدن احساس می شود.
▫️ بم/Bass/Low :: این محدوده در بازه 60 Hz تا 250 Hz می باشد که باعث چاقی و لاغری موسیقی می گردد.
به بیانی دیگر همان حجم و توپُر بودن صدا یا پوک بودن صدا مربوط به این بازه است.
▫️ میانی/Low MID/Low :: این محدوده از 250 Hz تا 1500 Hz می باشد. در صورت تقویت بیش از حد باعث تلفنی شدن صدا می گردد.
▫️ میانی/HI MID/Low :: این محدوده در بازه 2000 Hz تا 4000 Hz می باشد که در صورت افزایش بیش از حد آن، باعث سخت شدن تشخیص گفتار می شود و در تنظیم آن بسیار باید دقت کرد.
▫️ زیر/HI MID/Low :: این محدوده در بازه 4000 Hz و 14000 Hz می باشد که وظیفه آن ایجاد شفافیت و وضوع در صدا است، افزایش این فرکانس باعث نزدیکی صدا به شنونده می شود.
اکولایزری کردن صدا در بازه 6000 Hz تا 16000 Hz می توان به درخشندگی صدا پرداخت و افزایش بیش از حد آن می تواند تاثیر صدای حروف ( س ) را بیشتر کند و صدا را تیز و هوا در صدا بیاندازد.
از لحاظ تجربی تنظیم اکولایزر در اجرای زنده بجز از سلیقه افراد که همان صدابردار و خواننده می باشد به شدت به محیط بستگی دارد و در محیط باز و بسته و حتی جنس دیوار ها تاثیر زیادی در صدا در نتیجه تنظیم اکولایزر مناسب با آن محیط را دارد.
پس اکولایزر چیز ثابتی نیست و همیشه باید نسبت به محیط و خواننده ها تنظیم مناسبی را انجام داد.
فرکانس های مید/MID (میانی) تقریبا بیشترین تاثیر را روی اصل صدا دارند و افزایش و کاهش های اشتباه در این بازه بسیار در جنس صدا تغییر ایجاد می کنند و در تنظیم بیشترین توجه را باید به این بازه داشت.
فرکانس های LOW و HI در زیباتر و دلنشین شدن صدا نقش مهمی دارند و دقت در تنظیم آنها خروجی کار را بهتر و صدا را مطلوب تر می کند.
در میکس باید بهترین اکولایزر را تنظیم کرد تا خروجی صوت ها کیفیت مطلوب را داشته باشد.
در ساخت پادکست هم نکته مهمی در بخش اکولایزر وجود دارد که صدا هر چه های فرکانسش تقویت شده باشد نزدیک تر به نظر می رسد و هر چه بم تر و دارای های فرکانس و شفافبت کمتر باشد دور تر به نظر می رسد.
اکولایزر در دو نوع دسته بندی می شوند :
پارامتریک
گرافیکی
در میکسر هایی که یک اوکولایزر گرافیکی و برای هر لاین اکولایزر های پارامتریک وجود دارد در اوکولایزر گرافیکی تنظیمات کلی اکولایزر انجام می شود و پیچ های اکولایزر پارامتریک مربوط به هر لاین تغییراتی را بر روی همان لاین اعمال می کنند.
در میکسر های آنالوگ و برخی نرم افزارها اکولایزر های گرافیکی دارای 9 یا مثلا 20 بانده وجود دارد که این باندها اجازه کنترل تعداد محدودی از فرکانس ها را به ما می دهند در برابر بی شمار فرکانسی که وجود دارد اما برخی اکولایزر ها به صورت خطی که از 20 تا 20 کیلو هرتز کشیده شده است می باشند که بسیار تخصصی و حرفه ای هستند و به ما اجازه تغییر و تنظیم هر نقطه از فرکانس ها را می دهند.
در حال تنظیم اکولایزر در نرم افزار
اکولایزر بدون محدودیت
در این اکولایز هر فرکانس مورد نظر را انتخاب و تنظیم می کنیم
اکولایزر ۹ بانده ی دایناکورد ۶۰۰/۳
اکولایزر ۱۱ بانده ی دایناکورد ۱۰۰۰/۳
اکولایزر پارامتریک میکسر دایناکورد و یاماها YAMAHA MGP12X برای هر لاین به صورت مجزا